Buddy Systeem

Wij van SiR Goodwill vinden het uiterst belangrijk dat collega’s elkaar goed ondersteunen, om zo voor de eindgebruiker een optimale beleving te kunnen creëren. Wij geloven dat we allemaal wat van elkaar kunnen leren. Daarom introduceren wij met trots: Het buddy systeem.

Het buddy systeem is een concept waarbij er op elke afdeling in het ziekenhuis een medewerker (bijvoorbeeld een verpleegkundige of secretaresse) wordt gekoppeld aan de schoonmaakmedewerker die op die afdeling schoonmaakt. Het doel hiervan is ervoor zorgen dat de schoonmaakmedewerker een aanspreekpunt binnen de afdeling heeft. Dit heeft potentie om te leiden tot een gestroomlijnde samenwerking tussen de afdelingen en de schoonmaakmedewerkers.

De buddy (bijvoorbeeld een verpleegkundige of secretaresse) zal ervoor zorgen dat de communicatie met de schoonmaakmedewerker directer zal verlopen. Op het moment gaat de communicatie via de voorlieden van de schoonmaak en dat zij vervolgens zelf naar de afdeling moeten komen om verzoeken schoonmaakmedewerker door te geven. Het buddy systeem maakt de communicatie op deze manier een stuk efficiënter en zo kan de schoonmaakmedewerker direct aan de slag met wat er van hem of haar gevraagd wordt.

De schoonmaakmedewerkers zullen aangemoedigd worden om aan het begin van hun schoonmaak dienst hun naam, werktijden en pauzetijden op het memo bord van de afdeling te schrijven, zodat iedereen ervan op de hoogte is wanneer de schoonmaakmedewerker aanwezig is en zodat zij diegene bij naam kunnen aanspreken. Als zij er mee instemmen, zal er ook een foto bij gehangen worden zodat de schoonmaakmedewerker met trots herkend zal worden als schoonmaker van de afdeling. Verder is de buddy verantwoordelijk om de schoonmaakmedewerker actief te betrekken bij het team door bijvoorbeeld te vragen of de schoonmaakmedewerker mee een kopje koffie komt drinken tijdens te koffie pauze.

Dit project zal lang duren, omdat het belangrijk is dat er op alle afdelingen de tijd voor wordt genomen. Twee weken na de introductie zal er geëvalueerd worden hoe het systeem verloopt op de afdelingen en of er vanuit SiR Goodwill nog hulp geboden moet worden voor een beter verloop in de toekomst. Dit zal zorgen voor een succesvolle verbetering van de samenwerking en relatie tussen de schoonmaak en de andere afdelingen.

Mocht u meer willen weten over dit project neem dan contact op met onze projectbegeleider Leone de Jager.

Sociale netwerken

Contact

Bisschop Romerostraat 13
1447 ZV Purmerend
M +31(0)6 29 45 19 48
E pien@sirgoodwill.org