“Broadcasting vs Narrowcasting”

Rianne Kielman

De meeste consumenten zijn bekend met het begrip “broadcasting”, omdat dit vaak in combinatie wordt gebruikt met TV, internet en radio. Het woord “broadcasting” betekentletterlijk “breed verzenden”, waarmee het breed verzenden van informatie via een TV of radio bedoeld wordt. Maar wat nou als je specifieke informatie wilt delen met één doelgroep? Dit is waar “narrowcasting” aan te pas komt. Met behulp van “narrowcasting” kun je gerichte informatie delen via TV’s of radio, maar die gefocust is op één doelgroep. Het doel van “broadcasting” is om alle consumenten te vermaken die de informatie bereikt, waarbij “narrowcasting” is bedoeld om een

boodschap over te brengen aan een kleine groep consumentendie in die specifieke informatie geïnteresseerd zijn.

“Narrowcasting” kan door alle soorten bedrijven, groot of klein, commercieel of niet, ingezet worden om informatie te verspreiden onder hun doelgroep; zo ook in de gezondheidszorg. Patiënten zijn natuurlijk dé doelgroep van een ziekenhuis. Toch is er een wereld van verschil tussenouders die een kindje op de wereld gaan

zetten en een terugkerende patiënt met een chronische ziekte. Daarom wordt “narrowcasting” op verschillende manieren in een ziekenhuis ingezet; er wordt ziekenhuis brede informatie gedeeld op de schermen in de wachtruimten zoals openingstijden en aankondigingen, algemene informatie als het weer en het nieuws, maar ook informatie die relevant is voor patiënten op een specifieke afdeling. Zo zal er op de afdeling verloskunde sneller informatie over de bevalling, nazorg en ouderschap op de schermen worden getoond waar op de dialyse afdeling (waar vaak patiënten komen die chronisch ziek zijn) informatie over je nieren en de procedure zelf getoond zal worden. Naast de medische afdelingen bevinden zich in het ziekenhuis ook ondersteunende diensten als Facility Desk en Patiënten Servicepunt. De TV’s die op deze afdelingen hangen zijn niet alleen bedoeld als informatiebron voor patiënten, maar ook als entertainment voor alle medewerkers in het ziekenhuis zodat zij ook wat vermaak hebben tijdens bijvoorbeeld de lunch!

Zo zie je maar, “narrowcasting” is een software die binnen één organisatie op vele manieren ingezet kan worden, met als doel om alle patiënten en medewerkers goed te informeren, maar ook te vermaken tijdens het wachten!

Mochten deze blog je interesse hebben opgewekt, twijfel dan niet om contact op te nemen met Rianne Kielman via R.E.Kielman@olvg.nl, zodat ze je er wat meer over kan vertellen!

Sociale netwerken

Contact

Bisschop Romerostraat 13
1447 ZV Purmerend
M +31(0)6 29 45 19 48
E pien@sirgoodwill.org